уторак, 22. август 2017.

Breskvice



Prvi put sam ih probala pre jedno petnaestak godina, gazdina žena, Slavonka poreklom, pravila ih pa poslala nama u kancelariju da se zasladimo. I znate kako je kad nešto probate prvi put i toliko vam se svidi taj ukus da posle toga mogu da vam ponude Breskvice od zlata, džaba kad su vam one prve zapečatile sudbinu. Tražila sam recept od nje par puta i onda digla ruke. Pravila ih po nekim drugim receptima i nije išlo nikako. Mislim, budu one lepe, dobre, ukusne, ali nije to taj ukus koji tražim, sve mi nešto s filom nije bilo kako treba. I onda naravno, naletim na Pomoravkine Breskvice,  čim sam pročitala sastojke za fil znala sam da je to to! 

Breskvice s uljem

Breskvice su jednostavan, tradicionalan kolač, prelepog izgleda a i divnog ukusa. Kao i za sve starinske kolače tako i za ovaj nije potrebno nešto puno namirnica, a naročito ne onih skupih. Obično testo pravim s mašću (na kraju recepta ću navesti i te mere) ali mi je i ovo po Zokinom receptu, sa uljem, odlično. Jedino sam malo povećala količinu brašna, valjda su jaja koja koristim večito veća on onih kanadskih ;) pa mi uvek zafali tih pedesetak grama brašna. A pravila sam ih do sad bar jedno trideset puta! 


Breskvice (testo s mašću)

Potrebno je za testo (Pomoravkin recept):
3 jajeta srednje veličine
180 g kristal šećera
225 ml ulja
3 kašike mleka
1 pakovanje vanil šećera
1 pakovanje praška za pecivo
500 g brašna

Fil:
mrvice od kolača
oko pola tegle pekmeza od šljiva, dakle oko 350 g
ruma oho-ho jer jedino tako valja, ako stavljate ekstrakt ruma vodite računa o količini

i još:
žuta i crvena boja za kolače ili ekstrat maline i kruške
kristal šećer
papirni ubrusi


Kod Zorice stoji napomena da u testo prvo idu 3 kašike brašna, sve se sjedini pa ostavi da odstoji jedno dva sata u frižideru. Onda se dodaje ostatak brašna pa udri po pravljenju kuglica. Prva dva-tri puta sam pravila na taj način a onda četvrti put jednostavno nisam imala vremena da čekam ta dva sata, odmah sve to zamesim, napravim kuglice i ispečem i ustanovim da razlike apsolutno nikakve nema. I od tad nema više odmaranja testa i čekanja! Možda bi bilo dobro da i vi ovako uradite, prvih par puta odmarajte testo, a posle može i bez toga, ovaj način pravljenja je definitivno proveren 😄

Umutiti cela jaja, dodati kristal šećer, vanil šećer, ulje, mleko i na kraju lagano umešati brašno prosejano s praškom za pecivo. Preporučujem da ne dodajete odmah celu količinu brašna, nekad će biti dovoljno manje, nekad više, sve zavisi od veličine jaja.

Rernu zagrejte na 180C. Veliki pleh od rerne obložite papirom za pečenje.

Od testa pravite kuglice veličine krupnijeg lešnika (ja volim kad su gotove breskvice taman za dva damska zalogaja, ako vam ne smetaju veće, onda ih pravite veće!) i dobro ih uvaljajte izmedju dlanova da kuglice postanu lepe i glatke, pa ih redjajte na pleh.

Pecite ih 15-tak minuta na 180C, koliko da tek blago porumene po dnu. Izvaditi pleh iz rerne i svući papir sa kolačima s pleha kako bi se pre ohladili a i kako bi se zaustavilo pečenje. Od ove mere dobićete puuuuna dva velika pleha kolača, gotovih breskvica kod mene bude oko 100-110 komada ukupne težine oko 1,2 kg. Dakle, itekako izdašna mera! Ali opet napominjem, broj kolača zavisi od njihove veličine.
Pečeni kolačići - prilično narastu
Gotove kolače ohladiti pa tek onda svaki lagano izdubiti. Ja to radim drškom od kafene kašičice, vi možete čime god vam odgovara. Vodite računa da kolače ne stežete i ne pritiskate jer su krti pa lako može da se desi da imate mnogo više fila nego kolača koje treba napuniti 😉

Izdubljene mrvice dodatno usitnite pa dodajte pekmez i rum. Ne štedite na rumu!

Svaku breskvicu napunite filom ali samo da popunite rupicu. Spajajte po dva kolača.

Pripremite dve posudice s bojom, u svaku sipajte oko 1 dl vode i dodajte boju ili ekstrat. Boje dodajte onoliko koliko želite da vam kolači budu jarkih boja. Na poseban tanjir/tacnu stavite ubrus, tu će se kolači malo ocediti, u drugi tanjir sipajte kristal šećer.

Svaki kolač do pola brzo umačite u jednu pa u drugu boju i odlažite na ubrus. Kad napunite tanjir onda jedan po jedan kolač valjajte u kristal šećer i odlažite na tacnu. Na ovaj način kolači ne upiju previše tečnosti a zbog toga opet šećer se ne zalepi u grudvicama na kolače već ga bude taman.


Ako želite da testo za breskivce bude pravljeno s mašću, evo mera koje koristim. Samo da napomenem da je šolja ona od 2 deci:
2 jajeta
1 šolja masti
1 šolja šećera
1 pakovanje praška za pecivo (10 g)
4 ravne šolje brašna

Umutiti mast, dodati jaja, šećer i na kraju brašno prosejano s praškom za pecivo. Zamesiti čvrsto testo, da se ne lepi za ruke. Ostatak postupka je potpuno isti. Što se ukusa tiče, razlike naravno ima, ali što se izgleda tiče možete videti na slikama da razlike tu velike i nema.

Breskvice su najlepše sutradan, kad malo odstoje, omekšaju a ukusi se fino spoje. Pravi su ukras na tanjiru, donesu puno boje medju sve one čokoladne kolačiće i verujte mi, izmame osmeh svima! <3<3<3

I još nešto: ako sam ih do sad pravila trideset(ak) puta, pa to puta 100 kolača od svake mere, onda ih je do sad bilo 3000 komada! Tj. do sad sam uvaljala 6000 komada kuglica! I toliko sam ih i izdubila :0
Ne pitajte me onda kako su mi sve iste veličine...


Copyright 2016-2020 by Vikend Kuvarica. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autora. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima. 

Нема коментара:

Постави коментар