понедељак, 7. август 2017.

Tiganopsomo / Grčki hleb-pita sa sirom iz tiganja

Priznajem da sam naučila da razvlačim kore tek ove zime. I od tad sam ih se narazvlačila, kao sumanuta sam pravila pite i pitice i svakojake pituljice, svaki put skoro neverujući da su te kore mojih ruku delo! Ovu pitu/hleb sam pravila mnogo pre toga jer ona ne zahteva tanko razvučene (ili kako ih u nekim krajevima zovu "vučene" ili "sukane") kore već je dovoljno da budu samo što tanje rasklagijane. Dakle, pita koja je idealna za početnike. 

Druga stvar koja je važna je da se ova pita/hleb peče u tiganju. Zato se i zove Tiganopsomo (hleb iz tiganja) a ne Rernapsomo (hleb iz rerne) :). Doduše grčki mi nije jača strana, ali nije valjda da mi ne verujete?! A ako nećete da ga pečete u tiganju već tvrdoglavo odlučite da ga pečete u rerni, lišićete sebe pravog ukusa ovog divnog hleba/pite. Recept sam inače bezobrazno prisvojila od drage Tone sa bloga Ručak kod Mucike. I pravila ga već dva miliona puta!

Potrebno je za testo:
250-270 g brašna
1 kašičica soli
1 kašika maslinovog ulja
125 ml mlake vode
5 g (pola kesice) suvog kvasca

Fil:
200-250 g dobrog feta sira
100 g trapista, edamera ili nekog drugog sira koji se lepo topi
2-3 kašike maslinovog ulja
1 kašičica origana
1 kašičica sveže mlevenog crnog bibera

Za pečenje:
veći tiganj
2 kašike maslinovog ulja



250 g mekog belog brašna prosejati i sipati u vanglicu. U sredini napraviti udubljenje i usuti kvasac, vodu, so i maslinovo ulje. Kvasac se prethodno ne rastapa u vodi. Lagano zamesiti testo obarajući ivice brašna ka sredini, testo će biti gusto i čvrsto a po potrebi dodati i onih preostalih 20 g. Testo dobro izraditi da postane elastično  pa ga premazati s malo ulja i ostaviti da narasta jedno 15-tak minuta.

Nadošlo testo rasklagijati u pravougaonik, debljine oko 1 mm, dakle što je moguće tanje. Preko testa nabacati usitnjenu fetu, narendani sir, sve preliti s par kašika maslinovog ulja, posuti origanom i propisnom količinom bibera.

Testo uviti u rolat, ali ga ne stezati već testo samo onako ovlaš isprebacivati, a zatim rolat uviti u spiralu, odnosno napraviti velikog puža.

U većem tiganju, onaj prečnika 26 cm je idealan, zagrejati na srednjoj vatri 2 kašike maslinovog ulja. Lagano prebaciti pitu i vatru smanjiti na dvojku (od 1-6, dakle skoro pa na najtiše). Uvek je pečem poklopljenu pa tek pri kraju pečenja sklonim poklopac i ostavim da se lepo zapeče. Inače se peče oko 15-tak do dvadeset minuta sa svake strane, zavisi od jačine vatre. Kad dodje vreme da se prevrne jednostavno je pustiti da sklizne na tanjir a zatim je pomoću tanjira prevrnuti ponovo u malo podmazan tiganj.

U jedan deo pite ponekad dodam i sušeni paradajz, e tad je baš po mojoj meri!

Tone kaže da je ova pita dovoljna za četiri osobe. Ja kažem da u tom slučaju moj dragi i ja valjamo za četvoro! Nama dvoma - taman! <3<3<3



I  sledi verzija s mesom: jedno 200-250 g mlevenog mesa po želji dobro izmesiti rukom s jednom manjom glavicom sitno seckanog crnog luka, dodati začine po želji (so i biber su obavezni, može se dodati i neki dobar sir koji se lepo topi) i to samo nabacati preko cele kore. Ostatak postupka je isti. 










Copyright by Vikend Kuvarica. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autora. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima. 

2 коментара: