недеља, 5. новембар 2017.

Droba


Kako se prošle godine bližio Aranđelovdan, tako je krenula potera za crevcima. Stigla specijalnom isporukom (čitaj redovna autobuska linija Kruševac - Beograd) na autobusku stanicu, upakovana kao da se švercuje plutonijum, direktno iz Ćićevca! Tamo ih nabavili tetka i teča gdina Đ. Stigla crevca, ja gvirnula u torbu i svečano mu saopštila: Moli boga da ti majka poživi još puno godina, ja nemam nameru da ti ovo ikad spremam, dok je ona živa imaćeš i drobu! 

Panika u trenu! Te kako to misliš nećeš spremati, te kako ćemo slavu slaviti bez crevaca (u trenu me podseti na moju majku koja slavu ne može da zamisli bez vanilica!), šta ćemo gostima reći, i tako unedogled. Objasnim ja njemu da nije meni problem skuvati sve to, problem je očistiti sva ta crevca i iznutrice, a to baš i nije nešto u čemu uživam. I tako... sutradan dođem s posla a on mi sav ponosan ispostavi račun: Milica i ja smo danas očistili sva crevca! Sve sam gledao kako ona radi pa sam i ja, i sad znam šta treba da ih očistim dobro. Nastavak je trebao da bude: a ti se spremi da ih kuvaš more bre! ali se na vreme uzdržao od tog komentara. 

Ove godine su još i poranili, crevca stigla još početkom oktobra, valjda se plaši nestašice, šta li?! I ove godine su ih čistili i seckali dva dana valjda, bilo lepo vreme pa se nisu smrzi napolju na česmi. Doduše, očekujem račun za vodu ko olimpijski bazen da imamo...

Sastojci:
2,5 kg crevaca*
2,5 kg iznutrica*
1,5 kg crnog luka
1 kg praziluka
1/2 kg šargarepe
3-4 veeelike kašike masti ili 3-4-5 dl ulja
so i biber po ukusu
5 kom lovorovog lista
po ukusu ljuta tucana paprika
po ukusu crvena slatka paprika



Dakle, nabavili ste crevca i iznutrice (*crna i bela džigerica, srce, škembići, svinjsko, jagnjeće, ili mešano - što je i najpoželjnije*). Iznutrice dobro očistite od žilica i masnoće i potopite u hladnu vodu da izađe sukrvica. Crevca, ma koliko bila oprana, perite do besvesti u "100 voda", prevrnite ih pomoću štrikaće igle ili najlakše pomoću heklice, potopite ih na jedno pola sata u krečnu vodu (svekrva ih obično ostavi da prenoće, a pola sata u krečnoj vodi je minimalno potrebno vreme), izvadite i perite ih i dalje pod tekućom vodom, i kad pomislite da ste ih dobro oprali, perite ih još... i tako...

Oprana crevca i iznutrice kuvati odvojeno, iznutricama treba više vremena da se skuvaju. Voditi računa da crevca treba da omekšaju, ali ne i da se raspadaju. Sve ocediti od vode i iseći na veličinu zalogaja.

Crni luk i praziluk iseckati sitno, šargarepu narendati na sitno rende. U šerpu sipati dobre tri-četiri kašike masti, zagrejati na tihoj vatri, dodati povrće i dinstati dok luk blago ne porumeni. Dodati crevca i iznutrice, dodati lovorov list, so i biber i propržiti na tihoj vatri uz povremeno mešanje, koliko da ne zagori. Otprilike pola sata. Na kraju dodati ljutu tucanu papriku, crvenu mlevenu papriku i po potrebi još soli i bibera. Ne štedite na ljutoj paprici.

Jelo ne sme da bude suvo, a opet ne dodaje se nikakva tečnost. Ako baš morate onda je bolje da dodate malo belog vina nego vode, pa prokrčkajte koliko da ispari alkohol.

U različitim krajevima Srbije ovo jelo se drugačije i zove. A opet svaki naziv je diskutabilan u nekom drugom kraju: negde je zovu Sprža - na šta Vranjanci dobiju napad jer je kod njih Sprža nešto sasvim drugo, negde zovu Kaurma ili Kavurma, negde Droba (od droba, želuca) što mi je i najlogičnije, ali kad treba da objasnim šta je to Droba onda jednostavno kažem: crevca.

Služi se kao toplo predjelo mada bez problema prolazi i kao i te kako jak glavni obrok.

Kad je ovo jelo u pitanju, nema ravnodušnih - ili ga volite, ili ga ne volite. Moram priznati da sam bila u priličnom šoku prve godine svog braka kad sam ustanovila da od sve sile pripremljenog slavskog predjela, gosti čekaju i vrebaju samo drobu. I da posle drobe nije potrebno ništa više na sto da iznesem sve do kolača.

Posluživanje: ... Sipajte u tanjir, pospite peršunom i ljutom paprikom, biberom, zagrabite kašikom i ne razmišljajte o kalorijama.<3<3<3


Copyright by Vikend Kuvarica. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autora. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima. 

Нема коментара:

Постави коментар