среда, 4. април 2018.

Smuti pa prospi



Kažu samozvani stručnjaci za jezik da je reč Smuti od engleskog Smoothie jedna od onih koje nije potrebno prevoditi jer (o zaboga!) zaista smo sve sastojke smutili pa popili (mogu da se kladim u 500 evra da ste sami nadovezali "prosuli"!). A i teško je naći odgovarajući prevod za tu reč. Evo, želudac mi se prevrće a ni Vuk se ne oseća ništa bolje! Voćnog jogurta kao da nema u našem rečniku. Doduše, jezički čistunci mogu da se uFate i za jogurt jer nije srpska reč, ali je i dalje više domaća od smutija. 

Sve mogu da razumem ali to silovanje sopstvenog jezika nikako! Ima oho-ho godina kako je sve krenulo sa televizije B92, tada su se odjednom u njihovim vestima i emisijama svakojakog tipa počela pojavljivati čudna zanimanja: profesorica, doktorica, državna sekretarica koja je vremenom avanzovala u sekretarku (to seksi "sekretarica"  valjda nikako nije išlo uz robusnu Madlen Olbrajt, mada se Velja s ovim ne bi složio) , računovodstvenica, knjigovodstvenica, filozofkinja, ministarka, kancelarka, psihološkinja, ali me je dokrajčila roniteljica. I ne, ona ne roni gorke suze (mada bi trebalo), ona samo roni. Ali u ženskom rodu. Onda se ta pomama za rodno ravnopravnim zanimanjima proširila i na ostale televizijske stanice i uz sve to je imala samo jedno opravdanje: žene imaju pravo da njihovo zanimanje bude dato i u ženskom rodu. Ja bih na to prostački nadodala: jebo ti tu rodnu ravnopravnost! Ništa mi vala u životu važnije nije od toga da mi je zvanična titula u ženskom rodu, moš misliti! 

Po mom mišljenju, čitava ta fama oko rodne ravnopravnosti ženama na ovim prostorima i nije donela neku posebnu dobrobit. Sem prava glasa. Fala Klaro do neba, ali vremenom mi se zgadi svaki kandidat za kojeg sam ikada imala i trunčicu simpatije.  Uglavnom smo same sebi, s tom rodnom ravnopravnošću, samo natovarile još obaveza. I posao, i kuća, i muž i deca, i nabavke kako velike tako i male (jel treba da elaboriram zašto?), čišćenja i ribanja, pranja, kuvanja,  pa i kad se tamo negde oko 10 uveče strovalite u krevet, on pored zabrunda dobroćudno: Umreću ti ako mi ne doneseš čašu vode pliiiiiz a mogla bi i da mi malo izmasiraš vrat! 

Kardiološkinja. Ekonomistkinja. Spisateljica, jer je i onom nekom bilo valjda ružno da kaže Piskinja, Pisačica. Jer je Književnica ipak rezervisano za one koje pišu knjige. 

Pre jedno godinu-dve na RTS-u reše da obrade i ovaj fenomen, na žalost u kratkom formatu. Dovedu stručnjake i "stručnjake" za jezik pa krenu: jel to po peesu, zašto, kako, dokle aman, i lepo im čovek, poznati i priznati lingvista, objasni da je u redu da se jezik razvija, glupo bi bilo da nije tako, u redu je da u naš jezik ulaze i neke strane reči i da se sasvim odomaće (tih primera bar imamo od Turaka na ovamo ihahaj!) ali da nije u redu jezik menjati po svaku cenu. Ako je nešto ružno i rogobatno, ne treba ga potencirati kao ispravno, bez obzira koliko bilo rodno ravnopravno. Džaba brate mili, ona pored njega izjavi da joj ne smeta da je zovu Trenerka, jerbo ona to i jeste - trenerka! Čovek se nasmeja i zaćuta. Razmišljao da li da stupi u intelektualni konflikt s njenim gornjim ili donjim delom, valjda je ustanovio da ga takva dilema nigde dobro ne vodi, pa odustade. 

Vozačica. Tramvajdžistkinja! Kosmonautkinja. 

Konzularka, ma idi begaj! Kad već idem po eliti onda je tu i Diplomatkinja i Atašeica! 

Arhitektonka (to izaziva tektonske poremećaje svojom arhi pojavom) ili možda Arhitektica (slatka ko svačija tetkica). 

Otorinolaringološkinja. Internistkinja. Hirurškinja. 

Moliću lepo: Vojnikinja. Svedokinja. Govornica. Lingvistkinja. Pedagoškinja. Vatrogaskinja. Pilotkinja. 

Trkačica. Odmah pomislim na Peru Kojota :) 

Mogla bih ja ovako da teram do sutra ujutro, ali evo počinje mi omiljena serija, ostavljam vama da razmišljate kako bi se to vaše zanimanje  zvalo da je u ženskom rodu. Mene su novokomponovani stručnjaci za jezik rešili te dileme: ja sam sada postala poslovni sekretar, ono sekretarica zauvek je otišlo u istoriju sa zabranom mazanja noktiju na radnom mestu! 

Ma je li moguće?! Mislim da sam je našla! Onu reč koja se ne da reći u ženskom rodu! VODJA! Ajd sad da vas vidim! 

©Copyright by Vikend Kuvarica 2016-2018. Sve fotografije i tekstualni sadržaj na ovom blogu delo su autora bloga i isključivo su vlasništvo autora. Svaka neovlašćena upotreba fotografija i sadržaja sa ovog bloga je kažnjiva u skladu sa Zakonom o autorskim pravima. 


Нема коментара:

Постави коментар